Läs mer om Sökmotoroptimering

Vem hjälper dig och ditt företag med sökmotoroptimering? Idag är SEO - Search Engine Optimization - en stor bransch där flera, flera företag är verksamma och där konkurrensen är extremt hård. Som företag så behöver man professionell hjälp med arbetet i att klättra på Google. Förr kunde man med relativt små medel sköta sin egen SEO, men som en följd av den konkurrens som skapats så blir detta i stort sett omöjligt. Professionell hjälp, i någon mån, är ett måste. Men, är verkligen detta område så pass viktigt att det är värt att betala för? Svaret är, utan tvekan, ja.

Hur tar du reda på ny information? Hur hittar du olika tjänster och produkter och hur lär du dig fakta om nya saker? Som mest troligt så agerar du på samma sätt som alla andra. Du plockar fram din telefon, skriver in en sökfras i Google och presenteras sedan en massa olika förslag i en lista. Ur denna lista så väljer du också någon av de översta alternativen och börjar fördjupa dig genom att klicka in dig på sidan i fråga.

Så gör de flesta och om man ser saken ur det andra perspektivet så förstår man också ganska snabbt hur lönsamt det är att äga en av de sidor som presenteras överst i den lista som Google presenterar. Ligger man i toppen där så drar man till sig besökare som förhoppningsvis blir nya kunder och som ökar omsättningen. En hög placering på Google är emellertid inget man betalar för och det är inget som avgörs genom något typ av lotteri. Den höga placering är frukten av ett hårt arbete och det är just detta som sökmotoroptimering innebär.

Sökmotoroptimering gör skillnad

Det fina med sökmotoroptimering är att det, rent historiskt, är den typ av marknadsföring som gett mest Bang for the buck. Genom att betala en summa per månad - en i jämförelse med andra poster inom marknadsföring blygsam sådan - har fått stor effekt. Det tar tid innan en sida börjar klättra på Google och det kan handla om år innan den når förstasidan. Väl där dock - då börjar avbetalningen löna sig.

En sida som ligger på toppen på Google under ett populärt sökord drar extremt mycket trafik och det handlar också om en trafik där varje besökare redan är inställd på köp. Detta då en besökare sökt på ordet och aktivt letat efter en tjänst eller en produkt. Man ska veta att den höga konkurrensen inom SEO kommit att göra tjänsterna med sökmotoroptimering lite dyrare - och detta som en logisk följd av att de flesta idag A) använder SEO i någon mån B) alla vill ranka högt och C) Google bara har ett visst antal platser på den åtråvärda förstasidan.

Välj rätt partner för din sökmotoroptimering

Det handlar om en knivskarp konkurrens och det handlar framförallt om att välja rätt partner. Här kan en faktor att luta sig vara erfarenhet och rutin. En mer rutinerad SEO-byrå vet vad som fungerar och vad som inte gör det. En annan viktig del handlar om referenser: vilka kunder har man - och vilka placeringar på Google har dessa?

Som en tredje faktor att basera ett val på så bör ordet exklusivitet nämnas. Du vill vara ensam kund inom din bransch och stad hos den SEO-byrå du anlitar. Som företag vill du inte se att den byrå du anlitar samtidigt håller på att optimera en konkurrents hemsida, eller hur?

Och, som avslutning: låter det för bra för att vara sant så är det också mest troligt det. Ingen kan garantera dig en plats på Googles förstasida och om en byrå gör detta så finns all anledning att dra öronen till sig. Google avgör vilka som rankar högt - och man kan inte köpa sig till en hög placering. En SEO-byrå kan garantera att man gör allt i sin makt för att du ska ranka högre och man kan visa upp vilket arbete man lagt ner, men man kan inte garantera att du blir etta.

Läs mer om sökmotoroptimering.

6 jul 2022